به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، صبح امروز هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، به همراه فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی به استان اردبیل سفر کرد تا ضمن بررسی آخرین وضعیت پروژههای راهسازی استان از راه آهن میانه-اردبیل به عنوان یکی از مسیرهای ریلی مهم کشور که در زمینه اجرا یک شاهکار مهندسی به حساب میآید بازدید کند.
وی در این بازدید با اشاره به اهداف اجرایی پروژه گفت: راهآهن میانه-اردبیل نه تنها اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور را امکانپذیر میسازد، بلکه بهعنوان یک پروژه حیاتی در کاهش تصادفات جادهای، کاهش مصرف سوخت و تسهیل جابهجایی بار و مسافر نقش بسزایی خواهد داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: این پروژه یکی از پیچیدهترین پروژههای راهسازی کشور است و از نظر مهندسی و روشهای اجرایی، خلق یک شاهکار با توان داخلی در ساخت خطوط ریلی کشور به شمار میرود.
بازوند افزود: با بهرهبرداری از این پروژه، ظرفیت جابهجایی مسافر در سال اول به 600 هزار نفر مسافر و در سال بیستم به 1.5 میلیون نفر خواهد رسید. همچنین در حوزه حمل بار، ظرفیت این خطآهن در سال اول دو و نیم میلیون تن و در سال بیستم به ۴ میلیون تن افزایش خواهد یافت.
وی در ادامه به مشخصات فنی پروژه اشاره کرد و گفت: مسیر این خطآهن از مناطق مختلفی با ویژگیهای جغرافیایی متنوع مانند تپهماهور، دشت و کوهستان عبور میکند که اجرای آن نیازمند مهندسی دقیق و توجه ویژه است.
بازوند ادامه داد: سرعت طراحی برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر و برای قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به روند احداث ایستگاههای مهم این پروژه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، ۴ ایستگاه اصلی در دست احداث است که از جمله آنها ایستگاه اصلی اردبیل، گنجگاه، مهماندوست و فیروزآباد هستند که طبق برنامه زمان بندی و اولویتهای اجرایی به اتمام میرسند.
بازوند خاطرنشان کرد: که این پروژه علاوه بر بهبود زیرساختهای حملونقل، موجب توسعه اقتصادی، صنعتی و گردشگری استان اردبیل خواهد شد و تأثیرات مثبت آن در کاهش محرومیت مناطق مختلف استان نیز به وضوح قابل مشاهده خواهد بود.
وی طول مسیر این خط ریلی را ۱۷۵ کیلومتر اعلام کرد و ادامه داد: حدود ۳۵ کیلومتر از این مسیر شامل پلهای خاص، تونل و گالری است که شامل ۶۲ دستگاه تونل به طول حدود ۲۴ هزار متر، ۲۹ دستگاه پل بزرگ به طول ۴ هزار و ۳۰۰ متر و ۷۵۰۰ متر گالری است. تمامی این مسیر با اتکا به توان فنی و مهندسی داخلی کشور احداث شده است.